3 rzeczy, które powinieneś przypomnieć sobie przed wystąpieniem publicznym

Istnieje sporo okazji i sytuacji, które powodują, że stres próbuje zająć miejsce racjonalnego myślenia. Wystąpienie publiczne są w tym kontekście bardzo dobrym przykładem.

 

Wystąpienia publiczne mogą odgrywać naprawdę dużą rolę zarówno w życiu zawodowym, jak też prywatnym. Co ciekawe – spoglądając na prelegenta z pozycji słuchacza, rzadko myślimy o tym, co przeżywa i czy długo przygotowywał się do prezentacji. Sytuacja diametralnie zmienia się, kiedy to my stajemy po “słusznej stronie mikrofonu”. W tym tekście przedstawimy 3 rzeczy, które powinieneś przypomnieć sobie przed wystąpieniem publicznym. Pozornie – bardzo proste, a nawet trywialne. Jednak w praktyce – to małe rzeczy o naprawdę dużym znaczeniu.

 

Rozpocznij od dobrego planu

Czy dobry plan to podstawa? W przypadku wystąpień – zdecydowanie tak. Nawet jeżeli uwielbiasz improwizować – stwórz przynajmniej prostą koncepcję, aby nie pominąć najważniejszych informacji, które słuchacze powinni zapamiętać.

 

Skup się na tych elementach:

  • główny cel w odniesieniu do tematu,
  • skuteczne – przyciągające uwagę rozpoczęcie wystąpienia (pierwsze 30-60 sekund),
  • zakończenie zawierające podsumowanie i myśl, którą zapamiętają wszyscy słuchacze,
  • najważniejsze informacje, które słuchacze powinni zapamiętać,
  • ciekawe anegdoty i interesujące statystyki.

 

Gotowi do startu?

Chyba nic nie działa lepiej niż solidne przygotowanie. No – może poza wyobrażaniem sobie smerfów skaczących po głowach słuchaczy. Jeżeli rzeczywiście zależy Ci na tym, żeby stworzyć świetną prezentację czy skuteczne wystąpienie publiczne – nie lekceważ przygotowania. Wnikliwie zapoznaj się z materiałami i notatkami.

 

Postaraj się także zorganizować czas, aby co najmniej raz (a najlepiej kilka razy) przeprowadzić próbne wystąpienie. Możesz je nagrać telefonem lub poprosić bliską osobę, aby poświęciła Ci chwilę, a następnie podzieliła się feedbackiem.

 

I najważniejszy punkt – pamiętaj o tym, że stres to nic nadzwyczajnego. Towarzyszy większości mówców. Podejdź do tego świadomie i racjonalnie – zacznij traktować stres jako mobilizującego sprzymierzeńca.

 

Redakcja

Specjaliści ds. copywritingu Kreowanie treści jest dla nas pracą, pasją i sposobem życia, którym dzielimy się z czytelnikami. Tworzymy teksty dostosowane do każdej tematyki – unikalne, angażujące, wychodzące naprzeciw potrzebom użytkowników i prowokujące do dyskusji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *