W jaki sposób zahamować epidemię bólu kręgosłupa?

Współczesne społeczeństwo jest szczególnie narażone na problemy z kręgosłupem. Coraz częściej spotkać można osoby w młodym wieku, które zmagają się z jego bólem i poważnymi schorzeniami. Żyjemy intensywnie, większość z nas ma pracę siedzącą i tym samym nasz codzienny ruch jest mniejszy, niż powinien. Niewłaściwa postawa podczas pracy przy komputerze jest przyczyną nie tylko bólu, ale też wad postawy. Chcąc to zmienić, trzeba odpowiednio wcześnie pomóc sobie i rusztowaniu swojego ciała.

Skąd ten ból?

Jego przyczyny są rozliczne Okazuje się jednak, że u większości osób zmagających się z bólem kręgosłupa nie stwierdza się patologicznych zmian w jego strukturze. Wynika on z długotrwałego przeciążenia, występującego w wyniku utrwalonej nieprawidłowej postawy, niedostatecznej ilości aktywności fizycznej i długotrwałego przebywania w jednej pozycji. Wszystko to powoduje, że mięśnie przykręgosłupowe są nieustannie napięte, włókna nerwowego ulegają podrażnieniu i dochodzi do rozwoju stanu zapalnego. W takich przypadkach pacjenci najczęściej skarżą się na ból w odcinku lędźwiowym.

Kręgosłup jest rusztowaniem naszego ciała, narażony jest na długotrwałe obciążenie, co nierzadko skutkuje rozwojem poważniejszej choroby. Wraz z wiekiem pojawić się mogą zwyrodnieniowe zmiany kręgosłupa oraz choroby krążka międzykręgowego. Na ból skarżą się osoby, które w przeszłości doznały urazu kręgosłupa, na skutek czego doszło do uszkodzenia tkanek.

Ruch na zdrowy kręgosłup

Epidemia bólu kręgosłupa nie pozostała obojętna dla specjalistów, rehabilitantów i trenerów. W klubach fitness w Poznaniu tj. niku.pl pojawiły się zajęcia “zdrowy kręgosłup”. Są one kierowane do wszystkich osób, które zmagają się z dolegliwościami bólowymi, chcą je zminimalizować, a także zapobiec ich wystąpieniu. W zajęciach mogą uczestniczyć osoby w każdym wieku, którym na co dzień towarzyszy nawracający ból kręgosłupa. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom jest on minimalizowany, a nawet redukowany, natomiast przykurczone mięśnie rozciągane i rozluźniane. Jest to ważne, ponieważ w przypadku braku ruchu mięśnie tracą swoją elastyczność i nie są w stanie skutecznie podtrzymywać kręgosłupa, konieczne jest więc wzmocnienie całego szkieletu mięśniowego.

Zajęcia zdrowy kręgosłup – jak wyglądają?

Trwają najczęściej ok. 1 godziny i składają się z kilku części – standardowo z rozgrzewki, sesji głównej i kończącego trening rozciągania, któremu towarzyszy relaksacja. Ćwiczenia wykonuje się indywidualnie lub w parach, wykorzystuje się w nich piłki i sztangielki o niewielkim ciężarze. Przede wszystkim jednak zajęcia „zdrowy kręgosłup” bazują na ćwiczeniach z własnym ciężarem, dlatego niektórzy wykonują trening samodzielnie w domu.

Ćwiczenia wykonujemy spokojnie oraz dokładnie, koncentrując się na prawidłowej technice. Mają one za zadanie wzmocnić pracę mięśni głębokich, ale dodatkowo również mięśnie kolan, bioder, barków, brzucha oraz pośladków. Ćwiczeniom powinien towarzyszyć miarowy oddech.

Zaleca się, by trening zdrowy kręgosłupwykonywać pod okiem trenera, w związku z czym  mamy pewność, że ćwiczenia zostały odpowiednio dopasowane do naszych dolegliwości bólowych i wykonujemy je prawidłowo. W przypadku poważniejszych schorzeń należy skonsultować się z lekarzem lub trenerem w celu ustalenia ewentualnego indywidualnego planu treningowego. Ponadto zajęcia grupowe to dodatkowa motywacja i większa przyjemność, a także szansa na poznanie nowych ludzi.

Redakcja

Specjaliści ds. copywritingu Kreowanie treści jest dla nas pracą, pasją i sposobem życia, którym dzielimy się z czytelnikami. Tworzymy teksty dostosowane do każdej tematyki – unikalne, angażujące, wychodzące naprzeciw potrzebom użytkowników i prowokujące do dyskusji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *